„WODA warunkiem życia i rozwoju”

Drukuj

„WODA  warunkiem życia i rozwoju”

To tytuł projektu dofinansowanego w drugiej połowie roku szkolnego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi,  przeprowadzonego dzięki pomocy Urzędu Gminy i Miasta
w Błaszkach, a realizowany przez Publiczne Gimnazjum im. gen. Józefa Lipskiego w Błaszkach.

 

Na realizację naszych planów otrzymaliśmy prawie 17 tys. złotych. Dzięki tej kwocie  szkoła wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne: budkę meteorologiczną Stevensona ze schodkami, pokrywę oświetleniową do akwarium, plansze i programy multimedialne do nauki biologii i  geografii. (program multimedialny „Szkielet człowieka”, „Układ oddechowy”, „Układ nerwowy”, „Układ trawienny i zdrowe odżywianie”, „Parki narodowe i inne formy ochrony przyrody w Polsce”, „Odpady i recykling”, „Geograficzny Atlas Świata”, gra edukacyjna „ Na ratunek planecie”).

W ramach realizacji zadań projektowych odbył się zaplanowany konkurs na najlepszą prezentację multimedialną lub film nt. „WODA warunkiem życia i rozwoju”. Konkurs został głoszony w trzech gimnazjach gminy Błaszki. Pokaz prezentacji odbył  się  na terenie PG Błaszki z udziałem widowni - uczniów gimnazjum i zaproszonych gości.

Pierwsze i trzecie miejsce zdobyli uczniowie klas drugich  błaszkowskiego gimnazjum: Jakub Kurczewski i Igor Sulwiński. Nagrodami były talony do sklepu „Eldom” w Błaszkach, na kwoty odpowiednio 300 i 100 złotych.

Nagrodzone prace będzie można obejrzeć na naszej stronie.

Przeprowadzono wszystkie zaplanowane warsztaty stacjonarne: „Mój ślad wodny”, „Czego do życia potrzebują organizmy wodne”, „Szklanka wody z Trojanówki”. Częściowo zrealizowano uruchomienie Szkolnej Stacji Meteo, którą szkoła pozyskała w ramach projektu.

Największą atrakcją dla uczniów okazały się wycieczki. W czerwcu odwiedziliśmy Załęcze Wielkie, gdzie mieści się ośrodek Harcerski „Nadwarciański Gród”. Spędziliśmy tam 2 dni i w tym czasie wzięliśmy udział w zajęciach ekologicznych, wycieczce do pobliskich kamieniołomów,   biegach na orientację a także zorganizowaliśmy ognisko. W trakcie penetrowania kamieniołomów położonych w miejscowości Lisowice  można było znaleźć  m. in. skamieniałości z dolnej i górnej kredy, co udało się to prawie każdemu uczestnikowi wycieczki. Najpopularniejszymi znaleziskami były także amonity i ramienionogi, czasem trafiały się  pięknie zachowane gąbki. Do szkoły zabraliśmy stamtąd też duże buły krzemienne, powstałe z krzemionkowych szkielecików pradawnych bezkręgowców.

Wspomniane biegi terenowe prowadził p. Jerzy Dymarski, człowiek wielkiej wiedzy i cierpliwości . Nie tylko przypomniał, jak czytać i orientować mapy topograficzne ale  dbał, żeby z samodzielnej wyprawy do załęczańskich lasów wszyscy wrócili nie tylko cali ale i na czas.

Z tej wycieczki wróciliśmy zadowoleni, natomiast minusem było to, że nieustannie padało, mżyło lub siąpiło ... no i niektórym doskwierał słaby zasięg komórek J.

Kolejna wyprawa w ramach realizowanego projektu przeniosła nas w krainę dzikiej przyrody i dinozaurów. Mieliśmy okazję zmierzyć swe siły na kajakowej trasie po rzece Mała Panew.

Dwuosobowe załogi, pływające jak kto umiał - jedni wzdłuż rzeki, inni czasem w poprzek - pokonały trasę 12 kilometrów z Kolonowskiego do przystani Amazonka. Na tym etapie rzeka Mała Panew przepływa całkowicie przez malowniczy las, naturalne przeszkody na trasie szlaku w postaci przewróconych drzew które są dziełem zamieszkałych na rzece bobrów dla jednych są utrudnieniami, dla innych zaś stanowią dodatkowe atrakcje w czasie spływu.

Pogoda dopisała, na rzece było dość chłodno a po nieuniknionym zamoczeniu nawet zimno, ale słonko pozwoliło się opalić. Druga część wycieczki to zwiedzanie Jura Parku Krasiejów, gdzie pod opieką przewodnika oglądaliśmy naturalnej wielkości makiety dinozaurów i innych gadów ery mezozoicznej. Przejechaliśmy się Tunelem Czasu, który w formie kina 3D pokazał początki dziejów naszej planety. Najbardziej zadziwiło nas prehistoryczne oceanarium – wymarli mieszkańcy wód sprawiali wrażenie żywych istot i nawet atakowali ciekawskich wycieczkowiczów.

Na zakończenie skorzystaliśmy chętnie z oferty wesołego miasteczka, działającego w Jura Parku, tym bardziej, że te atrakcje były już wliczone w cenę biletów a korzystało się z nich bez  ograniczeń.

Biegi terenowo – krajoznawcze organizowane w nadleśnictwie Biała też cieszyły się wielkim powodzeniem. W tym roku wzięło w nich udział ponad 60 uczniów.

Uczestnicy byli  podzieleni na kilkuosobowe grupy, które po wysłuchaniu wyjaśnień dotyczących bezpieczeństwa, zachowania w lesie, sposobu pracy z mapami i kartami pracy wyruszyły  samodzielnie na leśne szlaki. Zadanie zespołów to odnalezienie w terenie punktów zaznaczonych na mapie, czego potwierdzeniem jest wykonanie zdjęcia przy punkcie kontrolnym.

Ważne było  też jak najlepsze rozwiązanie zadań z karty pracy grupy. Dokładność i  wiedza miały największy wpływ na wynik końcowy a nagrodami dla najlepszych były  oceny z biologii i geografii - według  powszechnej opinii jest o co walczyć J.

Pracy z dokumentami potrzebnymi do realizacji projektu było dużo ale  trud się opłacił. Cieszył nas zwłaszcza entuzjazm i chęć uczestnictwa w warsztatach i wycieczkach ze strony młodzieży - już drugiego dnia mieliśmy komplet chętnych na wyjazdy i biegi terenowe, trzeba było tworzyć listy rezerwowe. Mamy nadzieję, że w następnym roku uda nam się też  stworzyć ciekawy projekt, który zyska akceptacje i dofinansowanie ze strony WFOŚiGW w Łodzi. Zdradzimy tylko, że będzie dotyczył gleb, skał i minerałów… i czekamy na sugestie uczniów dotyczące nowych zajęć i wycieczek.

Magdalena Borowiak

Barbara Król